Макнами: Публиката се научи как да се държи, Sofia Open излезе на печалба

от в 15:38 на 18.02.2017
Георги Христов

Тенис турнирът Sofia Open се превърна в едно от малкото спортни събития, които накараха българите да си купят билети и да напълнят трибуните. Организацията представлява нов и рядко срещан в чужбина хибриден модел: по-голямата част от средствата са предоставени от спонсори, въпреки че и държавата участва със солидно финансиране – 500 000 лв.

„Правителството ни подкрепя не само с пари, но и с предоставянето на Арена "Армеец“ – твърди австралиецът Пол Макнами, директор на турнира. – Това е невероятно съоръжение, което позволява организацията да бъда изпипана по най-добрия начин. Наистина по-голямата част от средствата идват от частни спонсори, най-вече „Гаранти Коза“. Това е компания, занимаваща се с недвижимости, но има и спортно подразделение – „Коза Уърлд ъф Спортс“, което издържа тенис академия и организира състезания. Аз съм директор на това подразделение и на турнира, който организира. Компанията има големи инвестиции в България и трябва да допринесе за социалната среда тук по някакъв начин. Някои спонсорират музеи и концерти, други – спорт. Тенис турнирът тук е част от цялостната инвестиция на турската фирма в София.“

Макнами е голямо име в тениса в началото на 80-те години, когато стига №1 в ранглистата на двойки. Впоследствие става спортен администратор и през 1988 г. основава турнира за смесени отбори „Хопман Къп“. До 2006 г. е изпълнителен директор на Откритото първенство на Австралия, а от няколко години работи за „Гаранти Коза“. Директор е на турнира в Истанбул и привлича Григор Димитров. Родният ас няма късмет край Босфора – през 2015-а губи полуфинала от уругваеца Пабло Куевас и не успява да стигне мечтания финал с Роджър Федерер. Година по-късно пък изживява истински кошмар в битката за титлата с аржентинеца Диего Шварцман и като последствие започва да пропада в ранглистата.

Миналата година „Гаранти Коза“ започна да организира турнир за мъже в София. Мисията не е лесна, защото началото на февруари минава за мъртъв период в тениса. Различни градове преди това не успяват да привлекат подкрепа за подобно състезание.

„Турнирът в Загреб не беше успешен, в Милано също – разказва Макнами. – Тук се оказа най-доброто място за този турнир. Това е добър знак за нас. „Гаранти Коза“ пое риска да инвестира в софийски турнир и се оказа успех. Мога да кажа дори, че завършихме на плюс по отношение на финансовата част. Не мога да дам точно число – печалбата е скромна, но я има. Това е добре от всяка една гледна точка, тъй като немалко спортни събития от тази категория завършват на загуба.“

Големият успех се дължи предимно на участието на Григор Димитров. Година по-рано трибуните бяха почти празни, въпреки че на корта бяха имена като Роберто Баутиста Агут, Виктор Троицки и Жил Мюлер.

„Турнирът беше организиран професионално – твърди директорът. – А приходите от билети тази година са пет пъти по-големи от предишната. Но имайте предвид, че и разходите бяха по-високи. Хонорарите, които се плащат на участниците, са част от организирането на всеки професионален турнир. Трябва да го направим. Естествено, че искаме Григор да е тук, но той не може сам да носи турнира на раменете си. Присъствието му не трябва да е единственото важно нещо. Затова и аз исках да имаме поне още един топ играч – от първата десетка, а после доведохме и №11 (Давид Гофен). И накрая счупихме рекорда за посещаемост на категория АТП 250.“

Григор Димитров е получил 150 000 долара за участието си в София, което е повече от неговия дял от наградния фонд като шампион – 85 945 евро.

„Има пазар и ние излизане на него – коментира Макнами. – Всеки в нашия бизнес е наясно за какво става въпрос. В момента вървят и други турнири, така че моята работа е да привлека по-добрите играчи тук и мисля, че я върша добре. За да стане турнир, естествено трябват добри играчи. Можеш да викнеш и млади момчета, но няма как да очакваш да стане същото. Звездите имат абсолютно значение. Хората няма да дойдат да гледат, ако няма звезди.“

В това отношение безспорният №1в този бизнес остава Роджър Федерер. Преди години той вдигна скандал на организаторите на турнира в родния си Базел, тъй като поискаха да намалят хонорара му от половин милион франка.

„Федерер за половин милион? – това би било прекалено евтино – твърди Макнами. – Той е на съвсем друго ниво.“

Говори се, че Маестрото е прибрал $1 млн., за да играе в Истанбул. Директорът на турнира признава, че не е реалистично да очакваме скоро у нас да дойде някой от т. нар. голяма четворка, но и без тях надпреварата си заслужава.

„Не мисля, че Димитров е единственият, който може да напълни „Арена Армеец“, същото ще е и ако Федерер или Надал дойдат, но ние просто няма как да ги доведем – казва Макнами. – Не всички искат да играят в началото на февруари. Играли са на турнир от Големия шлем, а върви и купа „Дейвис“. Мисля, че трябва да сме доволни от това, което имаме.“

Австралиецът не укорява българските зрители заради спецификата на интереса им към родните герои и поведението край корта.

„Публиката много бързо се научи как да се държи – твърди Макнами. – Много от хората за пръв път бяха на тенис. Разбира се, че няма да знаят какво да правят. Викаха между първи и втори сервис, радваха се, когато някой удари мрежата. Това трябва да се очаква, но ще ви кажа, че в сравнение с Купа „Дейвис“ беше доста по-добре. Играл съм в Италия и там публиката се държеше много по-лошо. Нека не преувеличаваме този момент, още повече че в края на състезанието публиката вече се държеше съвсем прилично. Видя се, че хората уважават турнира.“

„ВИП местата също бяха пълни, но при организацията ни беше доста трудно да намерим български спонсори – признава директорът. – Може би компаниите тук не са свикнали да инвестират много в спортни събития. Това беше най-големият ни проблем. Може би има нужда от време, за да видят, че има смисъл да се включват в събития като това.“

Австралиецът е наясно, че предвид икономическата ситуация в България няма как страната ни да използва опита на традиционните сили в тениса.

„Нека не се лъжем, България е малка икономика – твърди той. – Моят опит е от Австралия, а това е четвъртата икономика в Азия след Китай, Корея и Япония, въпреки че сме само 25 млн. души. Там никога не липсва корпоративно спонсорство за тенис. Работата тук за мен беше да се науча по трудния начин на тази разлика. А хората? Те трябва да ходят на тенис заради самото събитие, а не за да видят определен играч. Трябва да знаят, че това е нашият турнир в нашия град. Но за целта имаме нужда от по-сериозно участие от страна на корпоративната общност в България.“

Емил Атанасов, "Труд"


Ето как да гледате БЕЗПЛАТНО всички тенис мачове

Оцени тази статия:
Макнами: Публиката се научи как да се държи, Sofia Open излезе на печалба Георги Христов
Теми:  
sofia open | пол макнами

Коментари





Следвайте ни в Facebook